Fétis: method of methods

There’s a new entry in our History section, dedicated to the writings of François-Joseph Fétis, born in Belgium in 1784. A violinist, keyboardist, composer, teacher and academic, he was a pioneer in the investigation of the history and theory of music and in the recovery of works, particularly operatic repertoire, from the 16th and 17th centuries. In 1869 he published his book Method of methods of singing, based on the principles of the most famous schools of singing of Italy and France. In its introduction, he reviews the evolution of the art of singing from the very informed point of view of a musician and teacher who lived in the very centre of the musical scene since the end of the 18th century, and details the decline of the art of singing following the disappearance of the schools that preserved ancient traditions.

“In all times, nature has created great artists whose genius triumphs in the most adverse circumstances, and in the absence of help, except for their own, they create individual resources thanks to their talent, inspiration and experience. Yet the experts, in spite of their admiration for the great qualities of these artists, do not deny that they lack the wisdom, that is, the knowledge of the inherent processes of the art which would enable them to make the most of their natural faculties, as well as the habit of putting these methods into practice. They always regret to see these artists using the treasures nature has bestowed on them to hide the defects of their education, rather than developing their full potential with the help of solid instruction.”

François-Joseph Fétis, Method of methods of singing, Paris, 1869.

Read the full entry.


Fétis: método de métodos

Hay una nueva entrada en nuestra sección de Historia, dedicada a los escritos de François-Joseph Fétis, nacido en Bélgica en 1784. Violinista, tecladista, compositor, maestro y académico, fue pionero en la investigación de la historia y la teoría de la música y en la recuperación de la música, sobre todo operística, del siglo XVI y XVII. En 1869 publicó su libro Método de métodos de canto; basado en los principios de las escuelas más célebres de Italia y de Francia. En la introducción, repasa el devenir del arte del canto desde el informadísimo punto de vista de un músico y maestro que vivió en el centro de la escena musical desde fines del siglo XVIII y detalla el declive del arte del canto a partir de la desaparición de las escuelas que preservaban las antiguas tradiciones.

“En todos los tiempos, la naturaleza ha creado grandes artistas cuyo genio triunfa en las circunstancias más adversas, y ante la ausencia de ayuda, salvo por la suya propia, crean recursos individuales gracias a su talento, inspiración y experiencia. Sin embargo, los expertos, a pesar de su admiración por las grandes cualidades de estos artistas, no niegan que les hace falta el saber, es decir, el conocimiento de los procesos propios del arte que permite sacar el mayor provecho de sus facultades naturales, así como el hábito de poner en práctica dichos métodos. Siempre se lamentan al ver a estos artistas utilizando los tesoros que les ha proporcionado la naturaleza para ocultar los defectos de su educación, en vez de desarrollar todo su potencial con la ayuda de una instrucción sólida.”

François-Joseph Fétis, Método de métodos de canto, París, 1869.

Leer la entrada completa.