Francesco Lamperti: guide to the study of singing III

There’s a new entry in our History section, dedicated to the third and last part of Francesco Lamperti’s Theoretical-practical-elementary guide to the study of singing. In Maestro Lamperti’s words:

“If young teachers, or those who have had little training in teaching, have the patience to read attentively the precepts of this guide and to enter the spirit of its aesthetic dimension, they will be able to make their students study without fear of ruining their voice.

And with the aim of avoiding the grave and otherwise obvious devastation of the blossoming means, I will add finally that during the education one should avoid the study of modern operas in which purely dramatic singing is, more than anything else, harmful to the development and culture of voices in general and especially of female voices which without exception should be exercised in the old repertoire, that is, with the operas of Bellini and Donizetti, and above all with those of Rossini.”

Guida teorico-pratica-elementare per lo studio del canto, Francesco Lamperti, Milan, 1864.

Read the full entry.


Francesco Lamperti: guía para el estudio del canto III

Hay una nueva entrada en nuestra sección de Historia, dedicada a la tercera y última parte de la Guía teórico-práctica-elemental para el estudio del canto de Francesco Lamperti. En palabras del maestro Lamperti:

“Si los maestros jóvenes, o poco adiestrados en la enseñanza, tuvieran la paciencia de leer atentamente los preceptos de esta guía y de entrar en el espíritu de su parte estética, podrán hacer estudiar a sus alumnos sin temor de arruinar su voz.

Y con el objetivo de evitar la grave y por demás evidente ruina de los medios en flor, agregaré por último que se debe evitar en la enseñanza el estudio de las óperas modernas en las que el canto puramente dramático es, más que cualquier otra cosa, nocivo para el desarrollo y la cultura de las voces en general y en especial modo de las femeninas que sin excepción deben ser ejercitadas en el repertorio antiguo, vale decir, con las óperas de Bellini y Donizetti, y por sobre todo con aquellas de Rossini.”

Guida teorico-pratica-elementare per lo studio del canto, Francesco Lamperti, Milán, 1864.

Leer la entrada completa.