Claudia Muzio: a life devoted to art I

There’s a new entry in our Audition section, the first of three chapters dedicated to the artistic life and achievements of Claudia Muzio, the creator of Giorgetta in Puccini’s Il Tabarro and one of the greatest sopranos of the 20th century.

During a series of interviews in the 1970s, legendary soprano Rosa Ponselle had a lot to say about the work of her colleague:

“— Would you give me some examples of characterizations that you’ve seen which you consider unsurpassable or unequalled? 

— Ones that I would rank with Caruso in La Juive? In my time? Oh, it won’t be a very long list. There would be Feodor Chaliapin in Mefistofele […] And Caruso’s Canio in Pagliacci, as I’ve said. I would also say that Muzio’s Aida, plus her Maddalena in Andrea Chénier, could not be surpassed […] I’m thinking of the singers of my time who had truly great voices, and who also were great actors. I’m thinking about the ones who were more than great actors, really, the ones who became the characters they were portraying. That’s the highest test of all. 

— One of the surprises in your list, at least to me, is that you have spoken about two roles that were associated with your own career: Aida and also Maddalena in Andrea Chénier, and you said that Claudia Muzio did them unsurpassably. Were you including your own conceptions of Aida and Maddalena when you put Muzio on your list in those particular roles? 

— Sure. Of course I was. But in those two roles I just don’t think Muzio could be topped. […] Muzio had it all. To me, she was the greatest of all Maddalenas. […] I still go back to Muzio when I think of Maddalena. It just fit her like a glove, nobody could touch her Maddalena. […] she had that throb in the voice I don’t know how else to describe it.”

Read the full entry.


Claudia Muzio: una vida consagrada al arte I

Hay una nueva entrada en nuestra sección de Audición, el primero de tres capítulos dedicados a la vida artística y los logros de Claudia Muzio, creadora del rol de Giorgetta en Il Tabarro de Puccini y una de las sopranos más importantes del siglo XX.

Durante una serie de entrevistas en los años 70, la legendaria soprano Rosa Ponselle tuvo mucho para decir sobre el trabajo de su colega:

“—¿Me daría algunos ejemplos de caracterizaciones que ha visto y que considera insuperables o inigualables? 

—¿Las que pondría al nivel de Caruso en La Juive? ¿En mi época? Oh, no será una lista muy larga. Estaría Feodor Chaliapin en Mefistofele […] Y el Canio de Caruso en Pagliacci, como ya he dicho. También diría que la Aida de Muzio, y su Maddalena en Andrea Chénier, no pueden ser superadas […] Pienso en los cantantes de mi tiempo que tenían voces verdaderamente grandiosas, y que también eran grandes actores. Pienso en los que fueron más que grandes actores, realmente, los que se convertían en los personajes que representaban. Esa es la prueba más exigente de todas. 

—Una de las sorpresas de su lista, al menos para mí, es que ha mencionado dos papeles que estaban asociados a su propia carrera: Aida y también Maddalena en Andrea Chénier, y ha dicho que Claudia Muzio los interpretaba de forma insuperable. ¿Incluye usted sus propias concepciones de Aida y Maddalena al poner a Muzio en su lista con esos roles en particular? 

—Claro. Por supuesto que sí. Pero en esos dos papeles no creo que nadie pudiera superar a Muzio. […] Muzio lo tenía todo. Para mí, era la mejor de todas las Maddalenas. […] Yo todavía vuelvo a Muzio cuando pienso en Maddalena. Le quedaba como un guante, nadie podía tocar a su Maddalena. […] ella tenía ese latido en la voz que no sé de qué otra manera describirlo.”

Leer la entrada completa.