Laure Cinti-Damoreau: words to the students

Laure Cinti-Damoreau (1801 – 1863) was a leading operatic French soprano during the second quarter of the nineteenth century. She began working under the direction of Gioachino Rossini in 1924, when he assumed his position as director of the Théâtre Italien, and she created lead roles in his last five operas, from Il viaggio a Reims to Guillaume Tell. A new entry in our History section presents Laure Cinti-Damoreau’s introduction to her Method of singing, published in 1849.

“Consider that the greatest difficulty for an artist is not to acquire a certain reputation, but to sustain it; this can only be achieved by achieving new progress at all costs, even in the wake of a new success; not to advance in the arts is to retreat. Remember that notes in music are not everything in the art of singing. No doubt, if you can add to your musical ability a flexible and light voice that will enable you to perform all the difficulties contained in this volume, you will have an advantage that will enhance your talent. But first of all, it is necessary to say, to speak while singing: the accent, the expression, this is what must constantly concern you, as I have already said above, and, as you can see, I am not afraid to repeat myself.”

Read the full entry.


Vous pouvez également lire le texte original en français!


Laure Cinti-Damoreau: palabras a los estudiantes

Laure Cinti-Damoreau (1801 – 1863) fue una de las principales sopranos francesas durante el segundo cuarto del siglo XIX. Comenzó a trabajar bajo la dirección de Gioachino Rossini en 1924, cuando éste asumió su cargo de director del Théâtre Italien, y creó roles protagónicos en sus últimas cinco óperas, desde Il viaggio a Reims a Guillaume Tell. Una nueva entrada en nuestra sección de Historia presenta la introducción de Laure Cinti-Damoreau a su Método de canto, publicado en 1849.

“Considerad que la mayor dificultad para un artista no es adquirir una determinada reputación, sino mantenerla; esto sólo puede lograrse consiguiendo nuevos progresos a toda costa, incluso tras haber obtenido un éxito nuevo; no avanzar en las artes es retroceder. Recuerda que las notas en la música no lo son todo en el arte del canto. Sin duda, si a la aptitud musical podéis añadir una voz flexible y ligera que os permite ejecutar todas las dificultades contenidas en este volumen, tendréis una ventaja que potenciará vuestro talento. Pero ante todo, es necesario decir, hablar cantando: el acento, la expresión, esto es lo que debe preocuparos constantemente, como ya os he dicho más arriba, y, como podéis ver, no temo repetirme.”

Lee la entrada completa.